maandag 6 januari 2014

Paris couvert-Reisverslag 11 -15 november 2009



Paris couvert -  Reisverslag 11 tot 15 november 2009
Parijs lonkte voor de vierde keer dit jaar naar ons en waar kan men meer genieten met al je zintuigen dan in de lichtstad ?
De treinrit duurt nog slechts  1uur en 17 minuutjes en brengt ons in het mooie met glas overdekt station Paris Nord. De “Metropolitain “, de oorspronkelijke naam van de metro brengt ons naar het welbekende Place de la République. Vandaar zijn we in een wip in de Rue Rampon genoemd  naar General Rampon -die Napoleon hielp bij zijn veroveringen- in ons geliefd hotel “ Le Général” waar de geschiedenis van de beroemde generaal naast de liftdeuren te lezen is.
Ons eerste bezoek brengen wij aan de meest merkwaardige kerk van Parijs  de “St Marie Madeleine” afgekort de Madeleine kerk gebouwd als een Griekse tempel inclusief de Korinthische zuilen en de glazen koepels die de enige lichtinval geven in de kerk.  Maria Magdalena wordt daar vereerd als een godin uit de Griekse oudheid. Het cirkelvormig plein rond de kerk is tevens een must voor gastronomen die zeer hoog mikken en truffels en kaviaar op hun menu zetten.  De theewinkel van Hédiard is al een attractie op zich met een waaier aan oosterse geuren en kleuren die onze smaakpapillen aanscherpen.
Via de Rue Faubourg St Honoré wandelen we richting Pompidou om te eindigen in onze favoriete wijk Le Marais waar de boetiekjes als paddestoelen uit de grond schieten en waar de Rue des Rosiers als een Joodse  enclave haar geuren prijsgeeft via de heerlijke bakkerijen en falafelwinkels. Het enige Joodse restaurant is nog steeds dicht sedert de bloedige aanslag van jaren terug en blijft samen met het Joodse schooltje een stille getuigen van de Joodse problematiek in de wereld.
Wij eindigen onze wandeling aan de Place de la Bastille  maar vergeten niet te reserveren in de oudste Brasserie van Parijs “ Bofinger” waar wij een aantal uren later genieten van een heerlijke maaltijd op de eerste verdieping. Ondanks onze herhaalde vraag om een tafeltje te krijgen onder het art nouveau glasraam lukt het ons nu weer niet en kunnen wij slechts een glimp opvangen van deze prachtige glazen koepel.
De volgende morgen besluiten we om onze zoektocht naar ” Paris Couvert “verder te zetten  
We vertrekken aan “La Bourse” aan de Grand Boulevard , waar wij de route volgen  van de “ Passages Mondaines”  in onze Michelin wandelgids, en wij starten in de “Passage des Panoramas” .
Deze passage is wellicht de oudste en dateert uit 1799 en herbergt verschillende postzegelwinkels, de graveur Stern en het beroemde Salon de thé “ L’arbre à la canelle”. Op de Boulevard Montmartre vinden we de “Passage Jouffroy”  uit 1847 waar je nog zeer goedkoop kunt logeren in het romantische hotel Chopin. De passages couvertes volgen nu elkaar op en zo komen we in de “Passage Verdeau” met op nr 8 de eerste winkel van “ Au Bonheur des Dames” bekend van het boek van Emile Zola. In de “Passage des Princes” uit 1860 woonde ooit Baudelaire en is nu vooral een attractie voor de speelgoedwinkels. De “Passage Choisseul” uit 1827 is herkenbaar aan zijn mooie marquise ingang. Deze passage is vooral bekend omwille van zijn beroemde bewoners zoals Offenbach die hier het Theatre des Bouffes stichtte .
Op nr 64-67 schreef Céline hier in 1936 zijn boek “Mort à Credit” .
In de Galerie Colbert uit 1826 huist nu de Université de Paris en tref je nu  wachtende studenten en in de vitrines vergaderende proffen aan. Deze Galerie is dan ook de enige die in 1980 mooi gerestaureerd werd en heropgebouwd is als vergaderruimte voor de Universiteit. De mooiste Galerie is natuurlijk de Galerie Vivienne uit 1923 met de mooiste winkels en ook het mooiste licht.
Na deze leerrijke ochtend laten wij ons verwennen voor de lunch in “Thailand Village”  want er wacht ons nog een namiddag vol kunst. In het Grand Palais aan de Champs Elysée bezoeken wij  twee tijdelijke tentoonstellingen op afspraak. Wij bezoeken eerst “ Istanbul” en denken aanvankelijk dat wij deze zelfde tentoonstelling al in Amsterdam gezien hebben in de Nieuwe Kerk. Maar toen ging het om een reconstructie van het dagelijks leven in de stad en hier gaat  het om waardevolle kunstvoorwerpen die  een getuigenis zijn van de rijke geschiedenis van de stad Istanbul. Aanvankelijk worden we verrast door de grote hoeveelheid Griekse kunstschatten, dan volgt de Romeinse invloed en vervolgens Byzanthium en de splitsing in 1453 van het Ottomaanse rijk  om te eindigen met een film op groot scherm van de stad vroeger en nu.. Een zeer leerrijke tentoonstelling die spijtig genoeg te druk bezocht werd om echt te kunnen genieten. Nadien waren wij op onze afspraak om Renoir zijn koekendozen-schilderijen  te bewonderen. Zijn geliefde model Georgette werd   omfloerst geschilderd in al haar schoonheid maar kan zelfs naakt niet meer verrassen omwille van het steeds weerkerende koekendozen-patroon. Renoir is dan ook tijdens zijn leven al een welgesteld man geworden dank zij zijn commerciële aanpak van zijn schilderskunst.
Terug in ons hotel krijgen van het thuisfront zeer veel goed nieuws en dat gaan we vieren met een lekkere “moules marinières” chez Leon op de hoek van de Place de la République.
Op vrijdag zetten we onze ontdekkingstocht van de passages couvertes verder  met een bezoek aan” “Les passages populaires” of de passages voor het gewone volk. Wij vertrekken aan de Boulevard St Denis in de buurt van ons hotel en starten in de “ Passage du Caire” Als Napoleon in 1799 terugkeert uit Egypte is de invloed van deze overwinningstocht zeer groot en dat is merkbaar in de straatnamen en de passages die als souks worden opgestart. De functie van deze passages was voor het rijke volk om hun jurken te beschermen tegen het vuil van de straat en voor het gewone volk werden deze passage een kopie van de souks in Egypte. Zelfs vandaag nog zijn  passages  zoals de “Passage du Ponceau “uit 1828 en de “Passage du Bourg l’Abbe”  te vergelijken met souks met massale verkoop  van confectiekledij en schoenen uit de lage loonlanden. De “Passage du Grand Cerf” uit 1825 is wel de mooiste passage qua architectuur omwille van haar hoogte  en haar houten afwerking. Deze passage is vol mooie winkels met gadgets, juwelen, decoratie  en Afrikaanse kunst .
Om 12u worden we verwacht op onze volgende kunstafspraak in het Musée Jacquemart André op de Boulevard Haussman. Dit voor ons welbekende museum was bij ons vorig bezoek nog volop in restauratie. Dit museum was de residentie  van het bankiersechtpaar Jacquemart-André. De  Franse staat mocht na hun dood hun residentie en kunstverzameling ontvangen. Steeds een aanrader om te bezoeken maar niet als een tijdelijke tentoonstelling plaats vindt want de ruimten zijn veel te klein om de massa’s volk te slikken ondanks de afspraak die iedereen vooraf moet maken. Wij genoten nochtans wel van de schilderijen van oa  Van Eyck “ De man met de blauwe kaproen” en van de prachtige schilderijen van Breughel, Memlinck, Jordaens en Teniers . In dit museum kan je ook lunchen in de prachtige eetzaal van het echtpaar maar de wachttijd was ons iets te lang en daarom verkozen wij een eenvoudige vismaaltijd “ Chez Catherine” . Teneinde onze fysiek op peil te houden zijn we dan maar te voet van de Boulevard Haussman naar de Place de la République gewandeld. Wandelen in Parijs is heerlijk als het weer zacht is en daar profiteren we graag van. ’s Avonds wacht ons nog een verrassing in restaurant “Astier in de rue J.P.Timbaut waar alleen  Fransen komen genieten van een authentieke maaltijd zoals je deze bijna nergens meer vindt in Parijs.
Op zaterdag besluiten we om nog maar eens naar het Louvre te gaan  voor de tentoonstelling “Titiaan, Tintoretto en Veronese”
 Deze drie meesters uit de Italiaanse kunst  van de 16° eeuw zijn  van een onschatbare waarde omwille van hun groot métier in de schilderkunst . Sommige werken zijn een streling voor het oog zoals het schilderij van het lieve kind  met haar hondje Clarissa Strozzi van Titiaan. Dit meesterwerk bewonderden wij voordien in Berlijn in het Staatliche Museen zu Berlin. Schilderijen terugzien op een andere plaats  is voor mij telkens een prachtige Aha-erlebnis. Na de lunch in het aanvankelijk lege restaurant “35°West” spoedden we ons naar het Musée d’Orsay voor de mooiste tentoonstelling van deze reis “ Ensor”. Deze Oostendse grootmeester in maskers en carnaval en strandtaferelen bekoorde ons opnieuw uitermate.‘s Avonds genieten we opnieuw in  “Villaret”een typische Parijse bistrot in de buurt van ons hotel van heerlijke oesters uit Utah beach. Dank zij de bevrijding in 1944 kennen wij dit strand maar we wisten niet dat de wapens daar plaats gemaakt hebben voor de oesterkweek.
Op onze laatste dag gaan wij graag onze klassiekers nog eens opfrissen en waar kan je beter dan in het Louvre. De vorige keer hadden we daar” L’Ecole du Nord “ gemist omdat Jan Fabre daar een tentoonstelling van zichzelf wou laten confronteren met de oude meesters. Een experiment dat vooral bij koningin Paola sterk in de smaak is gevallen. Wij waren zeer blij dat de Kantwerkster van Vermeer weer terug was want die hadden we voordien ook al gemist. Schilderijen reizen nu de wereld rond naar steden waar hun geestelijke vaders nooit geweest zijn en zelfs niet durfden van dromen dat ze er ooit zouden komen. Caravagio zijn “Waarzegster” kon ons ook weer bekoren en ja hoor La Jaconde of de Mona Lisa hangt er nog steeds en wordt dagelijks geconfronteerd met zoveel flitslicht dat Armand er aan twijfelt of dit schilderij geen kopie is die haar moet beschermen tegen zoveel onheil.
Wij wilden onze reis afsluiten in schoonheid in het restaurant “Ma cuisine” maar ondanks de uitstekende keuken hebben we de volledige maaltijd in eenzaamheid verorberd want wij waren de enige klanten in dit mooi en lekker etablissement. Moe maar gelukkig namen we de trein om half zes en keerden rijker van geest terug naar ons huis.
 Linda Van Pottelbergh
28 november 2009

Geen opmerkingen:

Een reactie posten