zondag 5 januari 2014

Parijs: Lichtstad en Kunststad -November 2013

Parijs : lichtstad en kunststad - Nov 2013

Parijs bezoeken blijft een uitdaging! Tijdens deze reis was het onze wens om recente en tijdelijke tentoonstellingen te bezoeken en kleine bistro's te ontdekken.
Om maandagnamiddag nemen we de metro naar Le Marais ( metrostation St Paul) waar we plots geconfronteerd worden met gevaarlijke metrostellen zonder chauffeur en automatische deuren die een passagier gekneld houden die gelukkig door zijn vriendin bevrijd wordt. De tranen van geluk en ontreddering vloeiden bij dit jong koppel. De Marais is grotendeels de Joodse wijk bij uitstek van Parijs met een joodse school( van waaruit leerlingen gedeporteerd werden tijdens WOII), een Joods Museum, Joodse bakkers ( Finkelstein) en Joodse tea-rooms en talrijke Joodse en andere winkels in de Rue des Rosiers. Ook de winkel ( vroeger restaurant ) Le Temps des Cerises heeft nu een herdenkingsplaats gekregen als aandenken aan de terreuraanslag in 1983 waarbij 6 doden en talrijke gewonden vielen.
'Avonds eten we in het Restaurant La coupole op de boulevard Montparnasse . Dit juweeltje van Art-Deco architectuur is grandioos maar heeft een gedeelte omgebouwd voor slechte Moderne Kunst.
Op dinsdag bezoeken we in Le Petit Palais aan de Champs Elysées de tijdelijke tentoonstelling " Jordaens" Deze tentoonstelling boeit onmiddellijk  door  de mooie clavecimbel muziek, de gekopieerde gevel van het Rubenshuis en de geschiedenis van antwerpen in de 16° en 17° eeuw.  De klassieker  "De Koning drinkt is hier in drie versies aanwezig en de tentoonstelling eindigt met de mythische figuren die Jordaens magistraal schilderde dank zij zijn leermeester Noort die later zijn schoonvader werd.
'Middags eten we lekker en niet zo prijzig in Le boudoir in de Rue Colisée in de buurt van de duurste straat van Parijs Le Champs Elysées. Een zeer gezellig restaurant met drie kamers op de bovenverdieping ( Boudoirs?) .
De regen drijft ons naar de Rue Rivoli  waar gelukkig het Musée des Arts Décoratifsopen is.We dalen af van de 8° tot de 5° verdieping en genieten we van de designstoelen uit de jaren 40-50-60-80/90 en 2000. met de zeer herkenbare klassiekers zoals de Barcelona en de Eames zetel en destoelen van Starck en Panton. Onze dorst lessen we in cagé Nemours rechtover het groot Theatre de Paris , waar de zitplaatsen zeer beperkt zijn en de garçons zeer onvriendelijk zoals de mythe dit voorschrijft.
Op woensdagmorgen reppen we ons naar het Musée Guimet voor de tijdelijke tentoonstelling Angkor afkomstig uit Cambodja. Vele orginele kunstschatten uit dit werelderfgoed werden door de Fransen via de Mekong naar Frankrijk verscheept om vervolgens te prijken op de Wereldtentoonstelling van 1900 in Parijs en zijn nadien nooit meer terug gegeven.Na een lekkere Thaise maaltijd in het Museum restaurant wandelen we richting Notre Dame. Vorig jaar werd de 850 ste verjaardag van deze kathedraal in hoog-gothiek  gevierd. Aangezien het café op de hoogste verdieping van het Centre Pompidou nu niet meer gratis te bereiken is, drinken we een Belgisch biertje daar rechtover in café Beaubourg.
Op donderdag bezoeken we voor de tweede keer  het mooie statige herenhuis van Nissim de Camondo in de Rue Théran, nu behorend tot de kunstcollectie van het Musée d'Arts Décoratifs. Dit Hôtel (grot herenhuis) dateert uit begin 20ste eeuw. Deze woning en tuin was voordien een deel van het Parc Monceau. De dochter overleed met haar twee kinderen in 1945 in Auschwitz. Als Joodse Française voelde ze zich beschermd door haar nationaliteit en weigerde ze onder te duiken, met alle gevolgen vandien . 'sMiddags eten we in Restaurant Pomze  op de Boulevard Haussman waar alles in het teken van de appel staat . In de namiddag bezoeken we het Museum Jaquemart André, een andere herenwoning. De eigenaars waren grote kunstverzamelaars die hun huis ingericht hebben als ontvangsruimte waar de traphal en de eetzaal geschilderd werd door Tiepoli en met Nederlandse kunstwerken in het boudoir van Madame. De tijdelijke tentoonstelling "Désir et Volupté" met kunstwerken van de Pré-Rafaillieten verheerlijken de vrouw in een subtiele romantische omgeving  .
's Avonds bezoeken we de nocturne "Georges Bracke" in het Grand Palais met een overzicht van zijn werk als fauvist,kubist en vooral symbolist.
Parijs aan de vooravond van de eindejaarsfeesten maakt zich waar als lichtstad en wij zijn gelukkig dat we Parijs ook weer hebben ervaren als kunststad.
Linda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten