zondag 27 juli 2014

Noorwegen in de zomerzon

Noorwegen in de zomerzon met lange dagen en korte nachten en veel genieten van  17 juli tot  26 juli 2014

Dromen zijn er om waar te maken en dus vertrekken we op de memorabele donderdag 17 juli  voor een mini citytrip naar Rotterdam, want dit is de startplaats voor onze geplande cruise met de Holland America line naar de fjorden van Noorwegen. Later op de avond vernemen we dat er een vliegtuig  van de Malaysian Airlines is neergestort in Oekraïne en dat vliegtuig is vertrokken uit Schiphol met veel Nederlanders aan boord maar ook met Belgen. De omvang van deze ramp wordt ons pas later duidelijk.
Wij logeren in het mooi art deco hotel Atlanta aan de Singel in het centrum van de stad en kijken verrast naar de vele winkels en de moderne hoogbouw en zoeken de historische straatjes van een stad die tijdens WOII quasi volledig is verwoest omwille van de belangrijke haven. We wandelen dan ook met veel genoegen door één van de weinige kleine straatjes met veel terrasjes en historische cafés die gespaard zijn gebleven van het destructief oorlogsgeweld van de nazi's. Ook  de indrukwekkende nieuwe architectuur van de heropgebouwde stad trekt onze aandacht, zoals de overdekte markthal met apartementen er omheen en de overhellende sociale woningen.  Het is duidelijk dat de stad nood heeft aan meer wooneenheden voor de huisvesting van de steeds maar toenemende bevolkingsgroei in de steden.
Op donderdag bezoeken we het Museum Boymans Van Beuningen. Dit museum is evenwel pas om 11u open en dus wachten we nog even op de binnenkoer van het museum. Daar vernemen we telefonisch dat ons etentje 's avonds in het Chinees restaurant Asian Glories is afgelast omdat de beheerders van het restaurant zijn omgekomen bij de vliegtuigramp in Oekraïne. Plots komt het drama van de ramp wel heel dicht bij.
De prachtige collectie die de twee kunstverzamelaars Boymans en Van Beuningen geschonken hebben aan het museum is indrukwekkend. Voor het eerst zien we verschillende voor ons onbekende meesterwerken van Van Gogh zoals onder andere Armand R en ook verschillende schilderijen van Jeroen Bosch zoals de Heilige Chistophorus en de Marktkramer met een bordeel op de achtergrond. Er is ook aandacht voor het surrealisme van Dali en zijn lippenzetel staat er in een aangepast decor. Uiteraard zij er ook veel klassiekers zoals Rembrandt die zijn zoontje schilderde en Breughel met de "Toren van Babel".
Op zaterdag schepen we in voor onze reis naar het hoge noorden. Aan boord van de M.S. Rotterdam die onder de Nederlandse vlag vaart, is onze volgende bestemming Noorwegen. Om 16u horen we driemaal de scheepshoorn blazen en dat is de officiële start van onze cruise naar de fjorden van Noorwegen. Wij varen eerst langs de talrijke industriële sites die nog behoren tot de haven van Rotterdam om dan uiteindelijk de richting volle zee te kiezen. Hoek van Holland is het laatste strand dat we zien en van dan af varen we noordwaarts met aan de rechterzijde Denemarken en aan de linkerzijde het Verenigd Koninkrijk met als uitloper Schotland dat binnenkort zijn onafhankelijkheid wil opeisen. Uiteraard zien we niets van deze twee koninkrijken en staren we alleen nog van op het bovendek naar heel veel water. 's Avonds ontmoeten we voor het eerst onze tafelgenoten in de Dining Room La Fontaine op dek 5 . Vooraf werd ons gevraagd of we met andere mensen aan tafel wilden aanschuiven. Uiteraard hebben wij daar nooit problemen mee, integendeel! Zo maken we kennis met Mia en Rik en Jet en Corneel, die ons zeer snel in hun midden ontvangen. De discussies aan tafel zijn soms ernstig, soms hilarisch maar meestal worden er  veel ervaringen uitgewisseld omtrent de voorbije dag. Deze ontmoetingen zijn zeer verrijkend omdat iedereen ook aan het woord is. Na het avondmaal verhuizen wij met ons tweetjes naar de Mix-bar voor de songs uit de jaren 60 of naar de piano-bar voor het ernstiger werk. Op de eerste avond waren wij de eersten ooit die het aandurfden om in de Mix bar te dansen op onze geliefde songs. Wij zijn wat verbaasd over deze primeur, maar we kregen die avond ook veel volgers. Op zondag varen wij de volledige dag en ook nog de volgende nacht op volle zee. Toevallig is de zee op dat moment eerder woelig.
 Op zondagmorgen ontmoeten we aan het ontbijt Greta en Eddy, echte Brabanders met een gulle lach en veel openheid. Later ontmoeten we hen dikwijls op de excursies en de vriendelijkheid van deze mensen is steeds erg  aangenaam. In de voormiddag staat er een kennismaking met de excursies op het programma en krijgen we een power point presentatie met de mogelijke opties. Tijdens de namiddag luieren we in de bibliotheek en zijn we verrast door de dure internet prijzen. Maar niet getreurd want de computer kunnen we op vakantie wel missen. 's Avonds stelt de kapitein zijn officieren voor en worden we ook nog getrakteerd op een drankje. De volledige staf heeft de Nederlandse nationaliteit maar het bedienend personeel is ofwel Indonesisch in de restaurants ofwel Philippijns in de verschillende bars. Dit personeel blijft 10 maanden aan boord van het schip en gaan dan 3 tot 4 maanden naar huis. Zij verlaten het schip niet en werken 7 dagen op 7 en dit gedurende 11uur per dag. Wij noemen dit moderne slavenarbeid maar zij zijn tevreden dat ze werk hebben en hun familie kunnen onderhouden maar als ik even doorvraag dan vertellen ze hoe erg ze hun familie wel missen.s Avonds hebben we onze eerste Formal Dinner en dat is voor de mannen een jasje en een dasje en voor de vrouwen een cocktail jurk. Deze verkleedpartij eindigt natuurlijk in hilarische outfits waarvan men zich niet altijd bewust is.
Op maandagmorgen komen we aan in eerste fjord en dat is het Eidfjord dat in verbinding staat met het Hardangerfjord. We worden verrast door de zeer hoge bergen rond het fjordenmeer en het mooie imposante houten huis aan de kade. Maar helaas is er al een cruiseschip aangemeerd en dus moeten wij met de tenderbootjes naar de wal. Onze gids voor de excursie is Eva, zij is gehuwd met een Noor en zij vertelt ons tijdens de bus reis hoe hard het leven van de Noren is geweest  toen het land nog arm was en er weinig wegen en bruggen waren. Dit betekende erg geïsoleerd leven in de bergen en voor de kinderen 1,5 uur stappen en klauteren over de bergen om naar school te gaan. De Noren zijn leerplichtig van 6 jaar tot 19 jaar. De laatste drie jaar gaan ze naar een hoger secundaire school in de stad en daar verblijven ze dan 3 dagen per week en de overige dagen helpen ze thuis op de boerderij. De excursie  start in het Natuurhistorisch Museum waar we een film zien van de fjorden opgenomen vanuit een helikopter. We zien ook de ( opgezette) dieren die in de fjorden leven maar wel erg verscholen . In dit fjord zien we ook de eerste waterval die 142 hoog is en zich een weg baant door de kloven in de rotsen maar ook erg gevaarlijk is voor de toeristen omdat de afsluiting slechts een klein draadje is en de vorige week was er nog een vrouw in gevallen.  Men vindt de slachtoffers wel terug maar nooit levend. Wij rijden verder met de bus terwijl onze gids ons vertelt over het leven in Noorwegen en de voordelen van wat nu een van de rijkste landen ter wereld blijkt te zijn dank zij de gas- en olieboringen. Deze rijkdom wordt hoofdzakelijk besteed aan de sociale opvang van de bewoners en het uitbouwen van een goede infrastructuur. Maar de benzine blijft te duur voor de bewoners want deze kost nog steeds 2€ de liter en dit met afstanden  die zeer groot zijn. Onze volgende stop is in het hooggebergte waar we een eeuwenoude gletsjer zien met aan de voet een waterdam met een stuwmeer dat zorgt voor hydraulische elektriciteit. In het voorjaar is deze streek op z'n mooist omwille van de bloesems van de fruitbomen, dit zijn  vooral appelbomen en kerselaars. Dit is dan ook het gebied van de Hardangerfjord met slechts één hotel met een winkel waar een rendierenhuid 900 Noorse Kronen kost ( 4500 oude Belgische fr) en een postkaartje 50 NOK (1,25 EUR). In het oud Noors betekent Hardanger een geologisch fjord . Het Noorse woord voor fjord betekent ingang van het water. In de namiddag verlaten we dit fjord en krijgen we van op het dek van ons schip een panorama van hoge rotsen en diepe dalen in een zonovergoten Noorwegen want het weer is tijdens deze reis uitstekend !
Op dinsdagmorgen meert ons schip aan in de haven van °Alesund ( uitgesproken Olesund want een A met een cirkel erop is een O). Dit is de Art Nouveau stad bij uitstek in Noorwegen die na de brand van 1904 met de steun van Keizer Willem heropgebouwd werd in deze stijl. Wij meren  aan de kade van deze stad aan en nemen geen excursie omdat we de stad op ons eentje willen ontdekken. De straten rond de haven zijn leeg en zeer hellend en ook in de winkels is er geen volk. Noorwegen is zeer dun bevolkt en telt slechts 4,5 miljoen inwoners die dan nog het meest in de hoofdstad Oslo wonen. Wij bewonderen in Alesund de mooie Jugendstil huizen, versierd met bloemen en veel krullen en bogen en torentjes  en sommigen staan nog in de stellingen want ook hier denkt men aan renovatie. Tenslotte zijn deze huizen meer dan honderd jaar oud. Het Jugenstilmuseum is gehuisvest in een voormalige apotheek met een toog die is versierd met uilen en mythische figuren in houtsnijwerk. De eigenlijke tentoonstelling is gehuisvest op de bovenverdieping van deze apothekerswoning. Daar zien we de mooie eetkamer met aangepast meubilair en serviezen, gedekt voor een ware feestmaaltijd. Vanaf 1819 hebben hier meerdere generaties gewoond en als apotheker gewerkt. Alles in dit gebouw in nog origineel. In drie kamers wordt meubilair, keramiek, porselein, sieraden, kunstwerk uit boeken en advertenties op affiches getoond die een beeld geven van de Art Nouveau expressies in Noorwegen en aangevuld met Europese voorbeelden. In een andere ruimte zien we een multimedia presentatie over de Art Nouveau beweging in Noorwegen alsook die in andere landen. In deze presentatie komt vooral Brussel zeer sterk aan bod met oa Horta en zijn huizen in Brussel. Ook het hoe en waarom van deze beweging wordt besproken en tevens komt de sociale achtergrond aan bod en wordt de opkomst van de werknemersklasse voor gelijke rechten uitgelegd en zien we een optocht tijdens een 1 meifeest van de Lokersche Werklieden. Wij waren nog eens trots op de kunstschatten in ons eigen land en de weerklank hiervan in Noorwegen. 's Avonds vergissen wij ons voor het avondmaal van verdieping en ontmoeten wij aan onze tafel een Italiaan en zijn Nederlandse vrouw die ons met plezier hun leven vertellen. Een luisterend oor is op een cruise een must!
Op woensdag komen we aan in het mooiste fjord van Noorwegen, het Geirangerfjord. Andermaal nemen wij de een bootje om aan land te komen. Daar wacht onze de gids ons op voor een duizelingwekkende excursie naar de hoogste toppen van het fjord. Dit fjord wordt op elke folder van Noorwegen  afgebeeld omdat het zo volmaakt is met het meer als middelpunt en de mooie met sneeuw bedekte rotsen er rond. Onze eerste trip ( de Eagleroad) met de bus gaat via 11 haarspeldbochten de hoogte in en van daaruit zien we de zevenzusters of de vier watervallen  ( want drie watervallen zijn opgedroogd) die door een plaatselijke boer geconstrueerd zijn door het verleggen van rotsblokken om het spectaculair te maken. Langs  de weg liggen overal rotsblokken die uit leisteen bestaan en door de poreuze samenstelling afbreken door de kracht van de gletsjers en het doorsijpelend water. Nadien rijden we het hooggebergte naar de 1500 m hoge berg Dalsnibba. Dit gebied is gevormd door een gletsjer die 12.000 jaar geleden die gebied gevormd heeft.  Beneden in het fjord zijn er verschillende hotels waarbij het Union Hotel het oudste hotel is met de beste keuken en een waterval aan de voet van het hotel.  Na deze fantastische dag varen we uit het Geirangerfjord met een blik op de tientallen watervallen die onze afvaart door de gleuf kleur geven. Aan boord hangt de nederlandse vlag halfstok want in Nederland is dit een dag van Nationale Rouw omwille van de vliegtuigramp. De kapitein vraagt 1 minuut stilte aan boord voor deze herdenking van de slachtoffers en het zo drukke achterdek wordt plots een oord van stilte en rouw.
Op donderdag vertrekken we om 8u 30 voor een excursie door de stad Bergen . We meren hier zonder
problemen aan en nemen de bus die ons meeneemt door deze stad die de tweede grootste stad is van Noorwegen.Wij rijden rond de vissershaven en stappen even uit. Intussen hebben we al vernomen dat er een zeilwedstrijd voor grote zeilschepen die dag aankomt in de haven van Bergen. Aanvankelijk zien we slechts een tiental schepen maar na een paar uur zijn dat al een vijftigtal schepen die in al hun glorie aanmeren aan deze mooie vissershaven. De stad viert feest op deze dag  en daarom zijn er ook talrijke muziekevenementen met het optreden van verschillende koren. Maar vooreerst toont onze gids ons de belangrijkste pleinen en officiële gebouwen en ook de mooiste wijken op de heuvels komen aan bod. Zo leren we dat de witte houten huizen voorbehouden werden voor de rijke  mensen maar er waren ook rode en gele houten huizen en misschien waren die wel voorbestemd voor de socialisten ( wat zo zijn er hier veel) en de gele voor de nationalisten ( en ook die zijn goed vertegenwoordigd) . Maar dit zijn maar gissingen. Bergen is tijdens WOII ook het slachtoffer geworden van een explosie in de haven waardoor een ganse wijk verwoest werd. dus ook hier woedde de oorlog en vielen er veel slachtoffers. Het lelijkste gebouw van de stad is de Hogeschool voor Bouwkunde want deze building ziet er eerder een graansilo zonder vensters uit. Aan de vissershaven wordt de verse vis verkocht maar ook de schaaldieren zoals de Noorse kreeften en de poten van de king krab waarvoor men 90 NOK vraagt per 100 gr. Alles is erg vers maar de prijzen zijn te hoog en dus lunchen we aan boord van de MS Rotterdam. Om 16u verlaten wij Bergen met een flinke fluittoon en wij varen nu terug richting Rotterdam waar we op zaterdagmorgen zullen aankomen met ons hoofd vol fjorden en gletsjers en veel nieuwe vriendschappen.
Linda Van Pottelbergh 28 juli 2014

1. Toch wel vlot en aangenaam te lezen verslag hoor!
    Maar inderdaad een andere inhoud dan wat we van jou gewend zijn.
    Komt allicht door de totaal andere bestemming...